Guidet tur gennem Kødbyens historie

En by i byen: Tag på guidet tur gennem Kødbyens historie. Den brune, den grå og den hvide kødby i området, der nu bobler af liv med trendy cafeer og ditto restauranter, gemmer på en spændende historie, som vi her dykker ned i.

Københavns nye kvægtorv blev indviet i 1879 som en nyskabelse, der forenede slagtere, malkepiger, dyrlæger og en række andre erhverv i et helt nyt arbejdsfællesskab. I de følgende årtier blev dette fællesskab udbygget med halmtorv og øksnehal, og i 1934 blev Den Hvide Kødbys funktionalistiske byggeri føjet til og omdannede hele kvarteret til en kæmpe arbejdsplads, som en by i byen, hvor levende dyr gik ind i den ene ende, og hakkekød og konserves kom ud i den anden. På denne byvandring inviteres du med ind igennem det sindige og gennemtænkte system af slagtebygninger og udsalgsområder.
Byvandringen starter ved Onkel Dannys Plads, og din guide er Jakob Ingemann Parby, som er museumsinspektør ved Københavns Museum.

Arrangementet er en del af Golden Days 2024.

Dato: 12. og 19. september kl. 16.00 - 17.30
Pris: 100 kr. pr. pers. Billetter skal købes på forhånd i webshoppen.
Sprog: Dansk
Mødested: Onkel Dannys Plads, 1711 København