Særudstilling: Stamsteder - Københavns sidste værtshuse

Se den populære fotoudstilling Stamsteder - Københavns sidste værtshuse. Indtil 28/2 2023

”Tag din øl med i udstillingen”

En af årets bedst sælgende – og med sine 3,6 kg. nok også tungeste – bøger kan du nu opleve som udstilling på Københavns Museum. Fotoudstillingen, ”Stamsteder – Københavns sidste værtshuse”, hylder byens brune værtshuse, hvis antal er på retur, men som der også er en kæmpe interesse for at bevare. Tag din øl med i udstillingen, hvor du i et værtshusagtigt tusmørke bevæger dig rundt mellem store fotos fra 14 meget forskellige værtshuse, spredt over hele byen. Her er fortællinger fra en anden verden, som både er et ude og hjemme, hvor mennesker mødes, stamgæster omkommer for enden af stejle trapper og katten drikker øl. Et stort oversigtskort gør det nemt at udpege, hvilke steder, du allerede har besøgt – og måske også, hvor turen skal gå hen næste gang?

Stamsteder stiller skarpt på hovedstadens svindende antal brune bodegaer, som ved nærmere eftersyn er forbløffende forskellige. Svalende pilsnere i de brune kulisser erstattes bid for bid af cortadoer med havreskum på nye fortovscaféer, og rygmærkerne viger pladsen for crop-tops. Byfornyelsens vinde blæser ud i alle afkroge af byen og omdanner, lukker eller overflødiggør stamstederne. Med undtagelse af dem for hvem værtshusene er et vigtigt holdepunkt i tilværelsen. For de brune bodegaer er også socialkontorer, væresteder, familie og hjem for lokale københavnere.

Udstillingen Stamsteder nåede kun at blive vist på Københavns Museum i to uger i december 2021 – så blev Danmark lukket ned af corona. Men den store interesse for bogen af samme navn – under et år er den solgt i mere end 6000 eksemplarer – og fra de mange, som ikke nåede forbi, har gjort, at Københavns Museum nu sætter den op på ny. Stamsteder er en hyldest til værtshuset.

Læs mere om udstillingen her.

Du kan købe bogen "Stamsteder" i museets butik, der har åbent hver dag kl. 9-18, torsdag kl. 9-21.

Thomas Skou