Frederiksborgvej 86 – Bispebjerg Bio og pladestudie for Ella Fitzgerald

På Frederiksborgvej 86 ved hjørnet af Landsdommervej ligger en gul murstensbygning, der gennem årene har haft mange forskellige funktioner.

Bygningen på Frederiksborgvej 86 blev opført i 1941som en treetages biograf- og butiksbygning, og husede de første 33 år Bispebjerg Bio. I 1974 blev den tidligere biograf omdannet til supermarked, da købmand Preben Høyen Andersen åbnede Høyen Supermarked. I1984 blev supermarkedet udvidet til også at omfatte den tidligere radioforretning Milow Radio, der lå på hjørnet ud mod Landsdommervej. I dag findes en tandlæge, en lægeklinik, det brune værtshus Viggo’s Bar (i folkemunde Viggo’s Vinstue) samt resterne af supermarkedet, der lukkede i 2019. I marts 2019 blev der givet tilladelse til at rive den gamle bygning ned, men det har ikke været muligt at finde oplysninger om, hvad der forventes opført på adressen. Bygningen står der i skrivende stund stadig.

Grammofonpladeindspilning i Nordvest med nogle af datidens store danske artister

Bygningens funktion som biograf kunne bl.a. ses på bygningens karakteristiske skibslignende form. I 1949 blev der givet tilladelse til opførelsen af en et-etages tilbygning til grammofonpladeoptagelse, hvilket blev startskuddet til et interessant kapitel i bygningens historie.

Et af de pladeselskaber der herefter benyttede Bispebjerg Bio til indspilningen af deres udgivelser, var pladeselskabet Tono Records, der dengang lå på hjørnet af Dortheavej og Frederiksborgvej. Tono Records blev i 1940’erne opkøbt af Schous Sæbefabrikker, der også ejede plastikfabrikken Plastica A/S, ligeledes beliggende på Dortheavej. Opkøbet betød, at Tono var det eneste danske pladeselskab, som var uafhængigt af udenlandske selskaber, da de nu selv var i stand til at presse deres plader.[1]

Af nævneværdige danske udgivelser optaget i Bispebjerg Bio er Sir Henry and His Butlers LIVE-udgivelse “Lets Go” (1964), beatgruppen The Defenders’ hit “Mashed Potatoes” (1965) og pigtrådsgruppen Weedons’ populære indspilning af britiske The Searchers’ storhit “Shimmy shimmy” (1964), en indspilning der var medvirkende til, at Weedons blev valgt som opvarmningsband ved Beatles-koncerten i KB Hallen juni 1964.[2]

Da Ella kom til Nordvest

Det var dog ikke udelukkende mindre udgivelser, der blev indspillet i Bispebjerg Bio. Af mere prominente navne kan nævnes Gustav Winckler, Daimi, Otto Brandenburg, Dario Campeotto, Raquel Rastenni og Blue Boys, der alle lagde deres vej forbi Bispebjerg Bio. Det var dog en udenlandsk stjerne, der skulle trække de største overskrifter. Det skete, da en af historiens største jazzsangerinder, Ella Fitzgerald, en sensommerdag i 1961, blev sat af ved indgangen til studiet bag biografen.

I 2017 ville Ella Fitzgerald være blevet 100 år, og i den anledning lavede nyhedsmediet POINT of VIEW International et større portræt af sangerinden, hvori de blandt andet skildrede et dansk kapitel i hendes historie. I den anledning fortæller den 62-årige Lasse Hjorth om sin tid som bydreng i Bispebjerg Bio. Et sted han brugte en stor del af sin fritid, særligt når der var pladeindspilning på programmet.

Den 25. august 1961 står klart i hukommelsen. Her kom Gustav Winckler kørende i en hvid amerikanerbil med rødt betræk, parkerede bag biografen, hvorefter en mørk kvinde stiger ud. Lasse beskriver:

"Jeg bliver bedt om at hente noget whisky, tror jeg det var. Og så fik jeg at vide, hvem hun var. Det var Ella Fitzgerald. Navnet sagde mig et eller andet, Det kunne jeg godt huske. Men hendes musik sagde mig ikke rigtig noget. Jeg havde da hørt om jazz. Vidste, at der havde været noget med Louis Armstrong."[3]

Pladeindspilningerne i Bispebjerg Bio foregik således, at de første tre sæderækker blev fjernet for at gøre plads til mikrofoner og herefter var det blot at sætte sig til rette oppe bagved. Det gjorde den dengang 12-årige Lasse, da han havde hentet den efterspurgte flaske med spiritus og den efterfølgende oplevelse husker han tydeligt:

"Hun var i mørkt tøj og havde en lille hat på. Hun sad på en stol med sin drink, og jeg sad godt tilbage i salen og hørte hende synge. Det var første gang i al den tid, jeg havde været der, at der var noget, der virkelig ramte mig. Det ramte mig så fantastisk."[4]

Efter sigende kunne man i skraldebøtterne bag Bispebjerg Bio finde spoler med kasserede bånd fra pladeindspilningerne, som folk kunne splejse sammen og bruge i deres egne båndoptagere. Desuden var det muligt også at overvære indspilningen af pladerne, fra trappestenen op til teknikerrummet ved Perlestikkervej bag biografen.

Læs det fulde portræt af Ella Fitzgerald

Et stykke dansk musikhistorie forsvinder

Som nævnt har Københavns Museum endnu ikke kunne finde ud af, hvad der skal opføres på Frederiksborgvej 86, men det er et stykke dansk musikhistorie der forsvinder, hvis bygningen rives ned. Hertil bør det dog nævnes, at der ikke er andet end bygningens form, der i dag vidner om fortiden som biograf og det må antages, at den omfattende ombygning til supermarked i 1974 og den senere udvidelse i 1984, har fjernet de sidste spor fra pladeindspilningerne i Bispebjerg Bio.

[1] http://www.dk-rock.dk/dkrockpl.htm

[2] http://www.bispebjergskoleafg1967.dk/138063324