Svenske Hanna er ekspert i Københavns ældste historie

Søger man viden om, hvordan København opstod og om byens tidlige udvikling, skal man have fat i Hanna Dahlström, der er svensk og bor i Malmö.

Hanna Dahlström har stået for nogle af de seneste års vigtigste arkæologiske udgravninger i København og har skrevet Ph.d. om København i den tidlige middelalder – en historie med tætte forbindelser med det skånske. Netop nu er hun bogaktuel med ”Byen bliver til. 1000 - 1200” i den anmelderroste bogserie ”København og historien”. 19. maj holder hun foredrag  om præcis dette tema på Københavns Museum.

Illustration: Nis Nielsen

Har gjort København 100 år ældre

Generationer af danske skolebørn har lært, at København blev grundlagt i 1167, da biskop Absalon af kongen fik et område med bl.a. et lille fiskerleje ved Øresunds kyst – midt i et rige, der også omfattede Skåne, Halland og Blekinge. Men særligt de seneste årtiers arkæologiske udgravninger, i forbindelse med anlæggelsen af Metro-linjer i København, har udfordret dette årstal. Her har Hanna været en af hovedkræfterne bag at samle brikkerne fra udgravninger og hvad der ellers findes af dokumentation af byens ældste historie. Det er bl.a. fund af en hidtil ukendt kirkegård kun en meter under den nuværende Rådhusplads i København, der har været med til at vise, at der helt tilbage i midten af 1000-tallet har ligget en by.

Illustration: Per Jørgensen

”Fjernhandel” med Skåne og Sydsverige

Skånemarkedet i Skanör og Falsterbro var i 1200-tallet en international begivenhed, der tiltrak mange købmænd fra nær og fjern. Her har købmænd fra København kunnet sælge varer, men de har også haft glæde af ekstra trafik, markederne gav gennem København. Men forbindelserne til Skåne har været vigtige lang tid inden da. Faktisk helt fra byens start; Københavns beliggenhed beror bl.a. på, at her var den bedste overfartsmulighed til Skåne. Efter, at byerne Lund og Roskilde opstod omkring år 1000 blev det endnu vigtigere med gode forbindelser mellem byerne. I forbindelse med udgravningerne til Københavns Metro fandt arkæologerne spor af jernhåndværk fra 1000-tallet udført med råvarer fra Skåne og Sydsverige på det sted, hvor Rådhuspladsen i København nu ligger. Dette, og meget mere om Københavns opståen, fortæller Hanna Dahlström om den 19. maj kl. 19. Foredraget er et blandt otte foredrag, der fortæller hele Københavns historie, læs evt. mere her.

Kort om Hanna Dahlström

Hanna Dahlström har en Ph.d. i arkæologi fra Aarhus Universitet (2019), og er fil. Mag. i arkeologi samt fil. Kand. i medeltidsarkeologi ved Lunds Universitet (2002). Hun har tidligere arbejdet på bl.a. Malmö Museer, og er siden 2008 ansat på Københavns Museum. Hanna var udgravningsansvarlig for Metro Cityring-udgravningen på Rådhuspladsen i 2011-2012 og har derudover deltaget i flere større arkæologiske undersøgelser i København. Hanna har været med i det seneste årtiendes opgør med den historiske fortælling om Absalon som Københavns grundlægger, som blev mulig gennem de mange arkæologiske fund fra bland andet Rådhuspladsen og den nedlagte St. Clemens kirkegård ikke langt derfra.

København og historien - Nyt, stort bogværk om København

Arkæologer og historikere fra Københavns Museum og Københavns Stadsarkiv samler i et nyt 8-binds bogværk den seneste viden om hovedstadens historie. Fokus i de kronologisk opbyggede og gennemillustrerede bøger, som er udkommet på Gads Forlag, er på indbyggerne og byens udvikling. Både når byen har åbnet sig mod omverdenen eller har gemt sig bag voldene. Forfatterne fortæller levende om Københavns historie med istid og bopladser, borge og bisper, kirker og kristendom, reformation og revolution, konger og tiggere, prægtige bygninger og fattige baggårde, krige og fred, handel og velstand, guldalder og omvæltning, rige og fattige, bankerot og fremgang, enevælde og demokrati, industrialisering og vidensby, boformer og forstæder samt metro og mangfoldighed. Læs evt. mere her.