Med og uden jul på Københavns Museum

Københavns Museum har noget i julesækken til enhver smag!

Københavns Museum har noget i julesækken til enhver smag. Om du er til julebyvandring, klippe-klistre workshop, gådejagten ”Stop Københavns brand - i 1728” rundt i byen, eller en ”øltroduktion” til vores nye udstilling ”Stamsteder – Københavns sidste værtshuse. Du kan bl.a. blive klogere på, hvor Nissestræde lå, hvordan Københavns så ud i 1700-tallet og ikke mindst hvor mange og hvor forskellige brune værtshuse, København har.

Julebyvandring fra Københavns Museum

Kom i julestemning på Københavns Museums julebyvandring, hver lørdag og søndag frem til jul!

Få historien om dengang det første juletræ blev tændt i København tilbage i 1811 og hør historien om det kæmpe juletræ, som hvert år bliver rejst på Rådhuspladsen. Og ved du, hvor Nissestræde lå? Hør også om, hvordan vi i dag stadig holder fast i vikingernes traditioner omkring jul, men samtidigt tilføjer nye traditioner som Luciaoptog til vands. Bliv klogere på hovedstadens julehistorie på denne hyggelige juletur rundt i byens gader og stræder!

Hver lørdag og søndag kl. 13, fra 12. november til 18. december. Varighed ca. 1½ time I tilfælde af ”dansk” julevejr, husk paraply!

Startsted: På Rådhuspladsen ved Metrostations-opgangen tættest ved Strøget

Billetpris: Voksne: 90 kr., børn og unge under 18 år: 45 kr.

Find din billet her: Tag på julebyvandring med Københavns Museum

NB! Book en privat gruppebyvandring, kontakt os på booking_hogk@kk.dk

Få en øltroduktion til Københavns brune værtshuse!

Søger du en alternativ social juleaktivitet? Få en håndbajer eller en sodavand og en kort intro til udstillingen ”Stamsteder – Københavns sidste værtshuse” på Københavns Museum. Herefter kan du frit gå rundt og se de flotte fotos fra værtshusene og besøge resten af museet, hvis du har lyst.

Pris: 125 kr. for et kvarters intro til ”Stamsteder” ved museumsvært, entré til museet og udstillingen samt en øl eller sodavand. (Normalpris for entré: 90 kr.)

Køb billet til "øltroduktionen" 8/12, 15/12 eller 22/12 kl.19-20

Er I en gruppe, kan I købe jeres egen "øltroduktion" som teamevent på et tidspunkt i december, der passer jer, læs mere på: Øltroduktion til Københavns brune værtshuse - Københavns Museum - Private guidede ture (kk.dk)

Gruppeaktivitet: Tag på gådejagt rundt i byen

Varm op til julefrokosten med en spændende gådejagt rundt i byen og "Stop Københavns brand - i 1728!"

Mangler I en sjov aktivitet til firmaets, vennernes eller familiens julefrokost? Kom ud i luften og rundt i byen på vores gådejagt "Stop Københavns brand - i 1728!"

Fakta og fiktion mødes i denne gådejagt for alle detektiver, hvor I skal finde ud af, hvor den store bybrand i København i 1728 brød ud og stoppe ilden fra at sprede sig. Kan I skaffe hjælp i tide? Eller bliver det jer alene, der skal redde byen fra at blive én stor flammende ruin?

Ud fra historiske fakta om bybranden i 1728 skal I løse gåder, der bringer jer ind på Københavns Museum og rundt i de ældste dele af København. Via smalle gader, brolagte stræder, kringlede gange, på befærdede torve og store pladser. Til lands, med vand og op i luften – og ja under dine fødder – går den vilde jagt på det, der endeligt kan slukke flammerne.

I bliver udfordret på jeres samarbejdsevner og eget moralske kompas. Se byen og hinanden med nye øjne.

København bliver aldrig den samme by igen!

Gådejagten er udviklet af gådedesignerne HV?M i samarbejde med Københavns Museum.

Er det noget for jer? Bestil en gådejagt her: Gådejagt Stop Københavns brand – i 1728! - Københavns Museum - Aktiviteter og omvisninger (kk.dk)

Workshop Københavns tårne. For børn, familier og kreative sjæle

På Københavns Museum kan du og dine børn hele december julehygge med farver, sakse og limstifter i museets kreative atelier. Her kan I selv klippe, folde og samle to af de fineste og mest ikoniske tårne fra Københavns bybillede, nemlig Rundetårn og spiret fra Vor Frelsers Kirke. I kan også farvelægge jeres helt egen udgave af kunstneren Agnes Slott Møllers smukke mosaikvindue fra 1902, der møder jer med et væld af farver, som I går op ad trappen til første sal. Alle kreationer kan tages med hjem og pynte i vinduet efter jeres besøg – og Rundetårn kan endda omdannes til en lille lanterne, ved at placere et LED-fyrfadslys under tårnet.

Kig forbi, når det passer jer i museets åbningstid - hver dag fra kl. 9-18, torsdag kr. 9-21

Og husk, at børn og unge under 18 år kommer gratis ind 😊