Arkæobotanik - Undervisningsforløb

Hvilke planter har der vokset i fortidens København? Det kan eleverne finde ud af ved at undersøge planterester fra arkæologiske udgravninger.

Dette undervisningsforløb om arkæobotanik tager udgangspunkt i arkæologens arbejde og metoder.

I Arkæologisk Værksted kommer eleverne således til at undersøge 300 år gamle jordprøver fra en arkæologisk udgravning. 

Eleverne skal inddeles i seks grupper, som de skal arbejde i med følgende aktiviteter:

Eleverne lærer først at artsbestemme plantearter ud fra bestemmelseslitteratur ved at studere frø i stereolup. Derefter skal de solde en jordprøve med henblik på at finde rester af frø og kerner fra planter, som de skal prøve at artsbestemme – og dermed skabe viden om det pågældende fundsted.

Forløbet kan passende indgå i et undervisningsforløb om planter, klassifikation og artsbestemmelse – enten som en inspirerende start eller som perspektiverende afslutning.

  • Målgruppe: 7.-10.klasse
  • Varighed: 1.5 time.

Forberedelse

Inden besøget på Københavns Museum skal eleverne se disse små film, der introducerer dem til arkæobotanik og undersøgelserne af planterester i Arkæologisk Værksted:

Arkæobotanik | Københavns Museum (kk.dk)

Eleverne kan med fordel også se den lille film, der fortæller om arkæologens arbejde generelt, og/eller den lidt længere film om, hvordan museer skaber viden ved hjælp af mange forskellige fagligheder:

Arkæologi på Københavns Museum | Københavns Museum (kk.dk)

Fagfolk og fund | Københavns Museum (kk.dk)

Book dit forløb her

Du kan se ledige tider og booke forløbet via linket nedenfor. Kan du ikke finde en tid der passer dig, er du altid velkommen til at kontakte os, så kan vi prøve at finde en tid. 

Kontakt Skoletjenesten

Cecilie Borgund Hansen

Cecilie Borgund Hansen

Marie Søborg Andersson

Marie Søborg Andersson