Lauritz de Thurah (1706-1759)

Lauritz de Thurah var barokkens store danske arkitekt. Som generalbygmester spillede han sammen med kollegaen og konkurrenten Nicolai Eigtved en central rolle i omkalfatringen af København efter den store brand i 1728.

Det snurrige tårn på Vor Frelsers Kirke er elsket af alle, men også flere huse i Frederiksstaden, inklusive hans eget i Amaliegade, Det Harboeske Enkefruekloster i Stormgade, gårdanlægget i Frederiksberg Slot og indgangen til Frederiksberg Have, vidner om hans eminente beherskelse af tidens formsprog.

Dette afsnit er del af podcastserien ”Se op! Arkitekternes København”, som er gratis og produceret af Københavns Museum. Find det på Podbean, eller hvor du plejer at høre dine podcasts.

Gæst: Peter Thule Kristensen

Vært og tilrettelægger: Marius Hansteen