Forskningsnetværk: The Everyday Life of Urban Monuments

Billede
Statuen af Adam Oehlenschläger flyttes fra Frederiksberg Rådhus til sin nuværende placering i Søndermarken, 1952

The Everyday Life of Urban Monuments

Heinrich Johan Barby/Frederiksberg Stadsarkiv

I 2024-2026 står Københavns Museum i spidsen for et internationalt forskningsnetværk med fokus på byens monumenter. Projektet er støttet af Danmarks Frie Forskningsfond og har deltagere fra en række europæiske forskere og kulturarvsinstitutioner i bl.a. Amsterdam, Berlin, Bristol, Stockholm. I netværket, der er forankret i en række seminarer og workshops, vil vi bl.a. undersøge, hvordan byens monumenter indgår i byens liv, både ved officielle højtideligheder, men også som mødesteder, siddepladser, trafikale forhindringer og byinventar. Og hvordan forskellige europæiske byer håndterer, bevarer og udvikler deres monumentale kulturarv.

Netværket skal både være med til at videreudvikle forskningsmiljøer og komparative studier af forholdet mellem byer, borgere og monumentale praksisser, men er også dannet med henblik på etablering af konkrete forskningspartnerskaber og fundraising til et eller flere fælles forskningsprojekter. I projektperioden afvikles dels et kickoffseminar i København i maj 2024, dels en afsluttende konference i efteråret 2025 samt en række workshops med følgende tematikker.

• Monumental typologies and biographies (Stockholm September 2024)
  • Ignition and care: Monuments in jeopardy
  • Commemoration and Citizenship: Outreach and participation

Læs mere på den engelsksprogede projektside.

Kontakt seniorforsker Jakob Ingemann Parby, Københavns Museum, jakobp@kk.dk, hvis du vil være en del af netværkets aktiviteter.