Tidligste gengivelse af Absalon fundet i København

På Gammeltorv midt i København har arkæologer fra Københavns Museum for nyligt gjort et bemærkelsesværdigt fund.

I en arkæologisk udgravning dybt nede under pladsen har de oven på en brolægning helt tilbage fra 1100-tallet fundet en mønt, der viser kammeraterne kong Valdemar den store på den ene side, og biskop Absalon på den andre side. Mønten er fremstillet i perioden 1158-1182.

Det er en rigtig ”bromance” mønt, der afspejler det stærke venskab og samarbejde mellem fosterbrødrene Valdemar den store og biskop Absalon og som er meget sjælden i en københavnsk sammenhæng. Det er den ældste mønt, der er fundet i hovedstaden i så gamle jordlag. Ydermere er bevaringsgraden rigtig god, hvor detaljerne træder tydeligt frem. Man kan næsten fornemme den eufori, der har været mellem fostbrødrene efter, at borgerkrigen 1146-1157 i Danmark mellem de tre fætre Svend Grathe, Knud 5. og Valdemar den Store, blev vundet af Valdemar” udtaler arkæolog og udgravningsleder Terje Stafseth, Københavns Museum.

Det interessante med denne mønt er, at den er påvist i et af møddinglagene oven på en stensat belægning på Gammeltorv, lige på ydersiden af voldgraven ved et befæstet område, som i dag ligger under torvets nordlige bebyggelse. Mønten føjer sig direkte ind i byens historiske kontekst på stedet, hvor arkæologerne tolker voldgraven og torvet i relation til Absalons indtog i byen. Mønten skal sammen med de mange øvrige fund i udgravningen undersøges nærmere.

Allerede nu kan du i Københavns Museums udstillingsrum ”Slotsholmen” få mere at vide om København på Absalons tid – og tiden før.

Billede
Absalon-mønt