Pressemeddelelse: Tidskapslerne er landet! Se alle vinterferieaktiviteter på Københavns Museum

I vinterferien skruer vi tiden tilbage til for 25, 300 og 400 år siden. Se museets mange aktiviteter i vinterferien.

I vinterferien skruer vi tiden tilbage til for 25, 300 og 400 år siden: Tag på skattejagt i vores nye særudstilling ”Tidskapsler - København i 1990´erne” blandt 500 tidskapsler, som københavnere fyldte for et kvart århundrede siden. Eller tag med på en inspektøromvisning i udstillingen, hvor du bliver klogere på 1990’ernes København, samt datidens mode og musik. Du kan også komme ud og rundt i byen på en hæsblæsende gådejagt, hvor du skal stoppe Københavns brand – i 1728!

I Arkæologisk Værksted kan du tage helt op til 400 år tilbage i tiden og hjælpe arkæologerne med at undersøge de tidslommer, de støder på, når de graver i jorden under byen.

Og husk, at børn og unge under 18 år kommer gratis ind på museet 😊

Tag på skattejagt

En hotdog, en enhjørning og en 50 kr. pengeseddel

- Kan I finde dem i udstillingen eller farer I vild i 90’erne?

Udfordr hinanden i at finde nogle helt særlige 90’erting, der er inde i de over 500 tidskapsler i Københavns Museums nye udstilling Tidskapsler - København i 1990’erne. Hele familien kan være med, men det kræver både hurtighed og skarpe øjne, da det gælder om at være den første, som finder de særlige ting i udstillingen.

Familiespillet er en sjov aktivitet for alle og kan spilles i hele udstillingens åbningsperiode. Spørg efter aktivitetsarket til familiespillet hos værterne i billetskranken – det er gratis, når de voksne har betalt entré. De yngste får en lille præmie, når de har gennemført spillet.

Hver dag i museets åbningstid. Fra ca. 5 år.

Køb billet til Københavns Museum og Arkæologisk Værksted her.

Særomvisning for voksne og større børn:

Tilbage til 1990’erne

Mix-CD’er, buffalosko og AIDS-quilt: Tag med på omvisning i særudstillingen ”Tidskapsler – København i 1990’erne”. Hør om en tid fuld af optimisme efter Berlinmurens fald med fester, nostalgi og ironi, men hvor AIDS lurede i baggrunden. En tid, hvor unge så stand-up på Comedy Zoo, hørte det grænseoverskridende radioprogram Tæskeholdet eller deltog i ravefester i nedlagte fabrikshaller iført Dr. Martens støvler og neoprendragt. Hør om filmbyen København og Dogme 95, om byfornyelsen, og om Kulturby 96, som var med til at genrejse hovedstaden. På omvisningen får du desuden historien om nogle ”highlights” blandt de hundredvis af tidskapsler, der er med i udstillingen. Fra ca. 13 år.

Køb billet til torsdag 10. februar kl. 17.30:

Særomvisning: Tilbage til 1990’erne

Køb billet til torsdag 17. februar kl. 17.30:

Særomvisning: Tilbage til 1990’erne

Eller til den korte version lørdag 12. februar kl. 11:

Omvisning: Tilbage til 1990’erne på 30 minutter

Københavns Museum præsenterer:

Byen brænder! Tag ud på Gådejagt og sluk branden i København – i 1728!

Fakta og fiktion mødes i denne nye gådejagt for hele familien, hvor I skal finde ud af, hvor den store bybrand i København i 1728 brød ud og stoppe ilden fra at sprede sig. Kan I skaffe hjælp i tide? Eller bliver det jer alene, der skal redde byen fra at blive én stor flammende ruin?

Ud fra historiske fakta om bybranden i 1728 skal I løse gåder, der bringer jer ind på Københavns Museum og rundt i de ældste dele af København. I bliver ført tilbage i tid og ind i, hvad der skete under den rigtige brand. Undervejs ”møder” I blandt mange andre brandmajor Preisler, kong Frederik 4. og det fattige vajsenhusbarn, Cathrine. København bliver aldrig den samme by igen!

For 3-6 spillere fra ca. 10 år og op. Inden for museets åbningstid, med start senest 3 timer før lukketid, varighed ca. 2 timer.

Udforsk fortidens tidslommer i Arkæologisk Værksted

I forbindelse med museets særudstilling Tidskapsler – København i 1990´erne stiller Arkæologisk Værksted skarpt på de tidslommer, arkæologerne finder, når de graver rundt om i København. Hver dag i vinterferien kan voksne og børn i alle aldre se på arkæologiske fund som flotte potteskår og dyreknogler og være med til at besvare arkæologernes spørgsmål som: Hvor gamle er de? Hvad er de lavet af? Og hvad mon de har været brugt til? Prøv selv de arkæologiske metoder fx sortering af fundene, vask af fundene, analyse af jordlag samt kig i mikroskoperne. På den måde forsøger vi sammen at finde svar på alle spørgsmålene.

Arkæologisk Værksted har åbent hver dag i vinterferien (uge 7) fra kl. 12-16 – I kan bare kigge forbi, når I vil. Værkstedet er placeret på hjørnet af Stormgade og H. C. Andersens Boulevard. Adgang med billet til Københavns Museum.

Fra 3 år.

Køb billet til Københavns Museum og Arkæologisk Værksted her.

Yderligere information

Museumsinspektør Regitze Westergaard, ez4f@kk.dk, 4042 6458

Kommunikations og presseansvarlig Jesper T. Møller, d64b@kk.dk, 4019 7485

Åbent hver dag kl. 9-18,

torsdag kl. 9-21

Stormgade 18

1555 København V

Arkæologisk Værksted

Åbent hver dag kl. 12-16, i vinterferieugen

12.-20. februar 2022

Stormgade 20 (på hjørnet)

1555 København V

Om udstillingen ”Tidskapsler - København i 1990’erne”

Udstillingen dykker ned i 1990’ernes både slidte og festende København. Hele 500 tidskapsler fra dengang giver sammen med fotos, film og mode et kalejdoskopisk billede af 90’erne. Se blandt andet et stort AIDS quilt, dogmefilmsdokumentet, som gjorde danske film internationalt berømt, DJ-stjernen Katrine Rings vilde outfits - og de legendariske Buffalosko med +10 cm. høje såler. Prøv silent disco i rave-rummet og oplev den genskabte punk-rock bar Floss. Uanset om du var med dengang eller om du bare synes, at 90’erne er fede, er her noget at hente!

4. februar – 31. oktober 2022