Pressemeddelelse: Kan du huske, da kokken Henrik Boserup kom frem? Hør om 90’ernes mad, mode og musik

Kom til Kulturnat på Københavns Museum d. 14. oktober kl. 18-24

Hvad spiste man i 90’erne? Det vil kokken Henrik Boserup, bl.a. kendt fra TV-programmet ”Vis mig dit køleskab”, fortælle om på Kulturnatten på Københavns Museum. Her tager vi dig med tilbage til 90’erne med spændende foredrag om tidens mad, mode og musik, det hele med afsæt i udstillingen ”Tidskapsler – København i 1990’erne”.

Se også Ellen Hillingsø og Peter Frödins udstilling fra DRs Skattejagt på museet, hvor et gammelt solarium er omdrejningspunktet. Alt imens spiller DJ Katrine Ring kendte 90’erhits i vores til aftenen indrettede 90’erbar, hvor du kan hænge ud og få varmen med en skål kartoffel-porresuppe med kuvertflüte. Vores café serverer café au lait – naturligvis … Det bliver en fest! 😃

NB! Smut også hen om hjørnet, og se og hør om nogle af de spændende arkæologiske fund fra udgravningerne til Metroen!

Jakob Ingemann Parby i udstillingen Tidskapsler

18.30 Foredrag: At lave en udstilling om 90’erne – med Jakob Parby

En udstilling om den nære fortid. Kurator for udstillingen museumsinspektør Jakob Parby, fortæller om arbejdet med at lave en udstilling om et nært men dog så fjernt årti og dykker ned i materialet, tankerne bag og fremhæver nogen af de bedste tidskapsler fra udstillingen

19.30 Foredrag: Moden i 90’erne – med Marie Riegels Melchior

”Fortællinger om Buffalo-støvler, supermodeller og tatoverede Amagernummerplader”. Modeekspert og forfatter Marie Riegels Melchior indfører dig her i årtiets helt særlige og uforglemmelige modefænomener.

Marie Riegels Melchior

20.30 Foredrag: Smagen af 90’erne – med Henrik Boserup

Kokken Henrik Boserup, som bl.a. var med i successprogrammet ”Vis mig dit køleskab”, fortæller om, hvad vi spiste – og hvor vi spiste i 90’erne.

21.30 Foredrag: Musikken i 90’erne - med Niels Fez Pedersen

”En tidskapsel med rester af ravefester, rap på dansk, funky jazz, indieklubber, lokal grunge og meget andet”. Radiovært og musikjournalist Niels Fez Pedersen fører an på en musikalsk sviptur til 90’erne, hvor musikalske mødesteder i brokvartererne bragte ny liv til en ellers slidt by.

Niels Fez Pedersen
Eddie Michel

18-24 Musik: Fest som i 90’erne med Katrine Ring

I kælderen under museet indrettes en 90’erbar, hvor DJ og radiovært Katrine Ring hele aftenen vender plader med kendte 90’erhits.

18-24 Se udstillingen ”Tidskapsler - København i 1990’erne”

På med de gamle Buffalostøvler og stryg skovmandsskjorten, Kulturnatten kommer til at stå i 90’ernes tegn. I anledning af 25året for Kulturby 96, åbnede museet i februar udstillingen, der dykker ned i årtiets både slidte og festende København. Hele 500 tidskapsler fra dengang giver sammen med fotos, film og mode et kalejdoskopisk billede af 90’erne.

18-24 DR1s ”Skattejagt på museet” på Københavns Museum

Ellen Hillingsø og Peter Frödin udforsker forfængelige københavnere gennem tiden med en popup-udstilling, hvor et gammelt solarium er omdrejningspunktet.

18-24 Kig forbi både caféen og den særlige 90’erbar

I underetagen kan du besøge 90’er pop op-baren, som kun er her på Kulturnatten og nyde en Faxe Kondi eller en Cosmopolitan. Hvis sulten melder sig, er der endnu en 90’erklassiker – kartoffel-porresuppe med kuvertflûte til at varme sig på. Ovenpå frister Café Spirrevippen med Café au lait og vin – helt i tidens ånd, naturligvis.

NB! 90’er-temaet fortsætter i efterårsferien, se mere her: Sidste chance: Tag på efterårsferie i 90’erne! 15.-23. oktober 2022 | Københavns Museum (kk.dk).

Stormgade 18

1555 København V

Katrine Ring ved åbningen af Tidskapsler

Arkæologi i 90´erne – de kæmpe udgravninger i Metroens spor

Kulturnat i Arkæologisk Værksted d. 14. oktober kl. 18-24

I 1996 blev første etape af Københavns Metro indledt, og Københavns Museum satte spaden i jorden til de første arkæologiske udgravninger. Hør museets arkæologer fortælle om udgravningerne, som bl.a. afdækkede fundamenterne af de gamle byporte og en hidtil ukendt kirkegård fra sen vikingetid. Se fotos af udgravningsarbejdet, udforsk kort over Metroens udvikling og ikke mindst kom helt tæt på spændende arkæologiske fund fra flere af Metrostationer.

Arkæologisk Værksted

Stormgade 20, på hjørnet af Stormgade og H.C. Andersens Boulevard