Pressemeddelelse: Da København blev Wonderful – Plakatkunstneren Ib Antoni

Den smilende havfrue, den flinke garder – de fleste kender motiverne i æstetisk 60’er-streg og farvepalet. Men hvem har skabt de ikoniske motiver? Få den utrolige historie om plakatkunstneren Ib Antoni i den kommende udstilling
1. april– 31. oktober 2023

I 50-året for hans død viser Københavns Museum en udstilling, der går bag om mennesket Ib Antoni og hans samtid. Her er både kendte værker, samt aldrig tidligere udstillede originale tegninger, skitser og designs, der var med til at sætte Danmark og danske produkter på verdenskortet.

”Ib Antoni var en fremragende kunstner, som havde en evne til at indfange Københavns charme med sine 60’er-lækre farver. Han åbnede udlandets og vores egne øjne op for byen og dens kvaliteter. Det lykkedes han med i en tid, hvor der ikke var så meget hype om København som i dag. Jeg glæder mig til at udforske hans værker og hans samtid i udstillingen på Københavns Museum”, siger kultur- og fritidsborgmester Mia Nyegaard (RV)

Ib Antonis havfrueplakat for Københavns Turistforening. Grafik: ©Antoni Legacy

Kendt som ”den store dansker”

Ib Antoni (1929-1973) døde på toppen af sin karriere som verdenskendt reklametegner ”Den store dansker”. Han tegnede hundredvis af ikoniske plakater og var i efterkrigstiden en fast del af den gruppe, der sammen med Udenrigsministeriet, udførte en storstilet reklamekampagne, som skulle sælge Danmark og ”Wonderful Copenhagen” til udlandet. Kampagnen var en succes, og turisterne strømmede til København. Ib Antonis plakater hang i alle verdens storbyer – fra New York til Monte Carlo – og han rejste selv kloden rundt og arbejdede på de største reklamebureauer i verden. 

 

”Ib Antoni var en meget dygtig reklametegner fra Esbjerg, der havde et kort, dramatisk og meget succesfuldt liv. Et klart og indlysende talent” udtaler Per Arnoldi, kunstner og kollega til Ib Antoni.  

 

Tryllestøv på en slidt hovedstad

Det København, Ib Antoni mødte i 1950’erne og i årtierne frem var en by i rivende udvikling, med et væld af nye boliger og hvor virksomheder skød op – bare ikke i den historiske indre by og i de omkringliggende brokvarterer. København var stort set blevet forskånet for 2. verdenskrigs ødelæggelser, men byens mange 1700- og 1800-talshuse, statelige bygninger og monumenter var nedslidte. Selv Amalienborg-palæernes facader stod tilsodede og hensmuldrende. Det var denne by, Ib Antoni skulle være med til dels at lokke turister til, dels at forskønne. I udstillingen viser samtidige fotos, hvordan byen så ud i kontrast til hans idealiserede eventyrbilleder, som på forunderlig vis ligger tættere på, hvordan byen ser ud i dag end den gjorde dengang.

Ib Antonis plakat for håndværkerforeningen i København. Grafik: ©Antoni Legacy

Klassikerne – og de ukendte unikaer



Udstillingen er den første af sin slags, som ikke bare viser et bredt udsnit af Ib Antonis produktion af plakater og designs, men også viser kunstnerens proces i form af skitser og rentegninger, foruden breve og genstande fra gemmerne, der lukker dig mere ind i gåden om, hvem manden bag værkerne var. Vi kommer helt ind i kunstnerens værksted og følger idéer fra den første streg på en serviet til den færdige plakat. Se både de tegninger, der kom verden rundt og dem, der aldrig forlod tegnebordet. Værkerne giver et indblik i en tid efter 2. verdenskrig, hvor København og Danmark måtte gøres “wonderful” – selvom livet ikke nødvendigvis var det.

 

Den skjulte skat på loftet

Ib Antonis tegninger lå gemt væk på et loft i fire årtier, alt imens hans navn lige så stille blev glemt. Hans død i 1973 i den tragiske brand på Hafnia Hotel gjorde, at hans livshistorie og tegninger blev pakket væk. Men på initiativ fra hans nevø Anton kom værkerne i 2009 ned fra loftet og sammen med gallerist Mikael Hauberg fødtes drømmen om at reintroducere Ib Antonis værker til verden igen. Journalist Sara Alfort bragte i 2021, sammen med Antoni Legacy, Ib Antonis historie til live i bogform med ”Manden der tegnede Danmark”, som udstillingen tager afsæt i.

I 2023 er det 50-året for hans død, og her fortæller Københavns Museum i udstillingsform om kunstneren, tiden og tegningerne. 

 

”Hans plakater står knivskarpt – stadigvæk. Det er dét, der er god kunst. Om du kommer kørende i bil, cyklende eller gående – budskabet skal fanges! Rent, klart og tydeligt. Og dét kunne Ib. Et kæmpe navn – det er der ingen tvivl om. Ib skal frem i lyset igen” udtaler Peder Stougaard, Stifter af Dansk Plakatmuseum. 

 

Ib Antonis TIVOLI jubilæumsplakat. Grafik: ©Antoni Legacy

Fra bagerposer til gavlmalerier

Historien om Ib Antoni er fortællingen om den unge dansker, der - med lidt af en Mad Men-karriere på kontinentet og i New York - var med til at sætte Danmark på verdenskortet med sit kreative sind og en spidset blyant. Det er historien om den betydning, han fik og fortsat har. Om tegneren, der konstant drev sig selv videre og var modig nok til at dukke uanmeldt op på de største bureauer i Europa og New York, men som var evigt angst for sin egen uformåen. Om Danmark i efterkrigstiden, tidens kendisser og reklamen som det nye medie, der på godt og ondt formede den moderne forbruger.  Det er også den utrolige fortælling om, hvordan Antonis originaltegninger blev gemt og glemt på et loft, for siden at blive genfundet.

Udstillingen bliver til i et samarbejde mellem Københavns Museum og Antoni Legacy, der repræsenterer kunstneren og hans værker.

Yderligere information:

Museumsinspektør Regitze Westergaard, 4042 6458, ez45@kk.dk

Kommunikation- og presseansvarlig Jesper T. Møller, 4019 7485, d64b@kk.dk