Pressemeddelelse: Byg med minimursten og få en "øltroduktion"!

Vinterferie for både børn og voksne på Københavns Museum

Har du en bygmester i maven? Så læg vejen forbi Københavns Museum i hverdagene i vinterferien (uge 7), hvor børn og deres voksne kan bygge med minimursten af ægte tegl i forbindelse med Arkitekturhovedstad 2023. Det er også ved at være sidste omgang med den populære fotoudstilling ”Stamsteder – Københavns sidste værtshuse” – og om lørdagen  kan du endda købe en ”øltroduktion”, hvor du hører om udstillingen, som du kan nyde med en øl/vand i hånden. Kig ind i Arkæologisk Værksted og hjælp arkæologerne med at undersøge de flere hundrede år gamle potteskår, dyreknogler og sko(!) Vil du ud og have lys og luft, så tag familie og venner med på en hæsblæsende gådejagt rundt i byen, hvor I skal stoppe Københavns brand – i 1728! Og husk, at børn og unge under 18 år kommer gratis ind på museet 😊

Hænder og små mursten

Værksted i vinterferien: Byg med mini-mursten

13.- 17. februar 2023 kl. 13–16

Familieværksted i vinterferien: Går du – eller en du kender – med en bygmester i maven? Vær både murer og arkitekt, når vi bygger med mini-mursten og plantemørtel på Københavns Museum i vores åbne værksted for børn og voksne. I forbindelse med Arkitekturhovedstad 2023 dykker vi ned i et af arkitekternes favoritmaterialer: Mursten! Nu kan du selv prøve kræfter med stenene – bare i miniature-størrelse – og være både arkitekt og murer på dit eget mesterværk. Murstenene stammer fra "Verdens mindste Teglværk ", der producerer Mini Tegl.

Værkstedet finder sted i museets Skoletjeneste i underetagen, og er åbent alle hverdage i uge 7 fra kl. 13 til kl. 16. Det er gratis for alle med billet til Københavns Museum, og kræver ingen tilmelding – dog er der begrænset antal siddepladser. Fra ca. 6-12 år.

Hver dag i værkstedets åbningstid vil der være en "Murstensmester" til stede, som kan hjælpe dig i gang. Før du forlader værkstedet, kan du få dit eget personlige svendebrev underskrevet af Københavns Museums "Murstensmester".

Køb billet til Københavns Museum: Entrébillet voksen - Entrébillet (kk.dk)

Oversigtskort over værtshusene i "Stamsteder" udstillingen

Få en øltroduktion til Københavns brune værtshuse!

Hver lørdag i februar kl. 16-17

Få en håndbajer eller en sodavand og en kort intro til udstillingen ”Stamsteder – Københavns sidste værtshuse”. Herefter kan du frit gå rundt og se de flotte fotos fra værtshusene og besøge resten af museet. Omfatter et kvarters intro til ”Stamsteder” ved museumsvært, entré til museet og udstillingen samt en øl eller sodavand.

Byen brænder! Tag ud på gådejagt og sluk Københavns brand – i 1728!

Hver dag i museets åbningstid

Fakta og fiktion mødes i denne gådejagt for hele familien, hvor I skal finde ud af, hvor den store bybrand i København i 1728 brød ud og stoppe ilden fra at sprede sig. Kan I skaffe hjælp i tide? Eller bliver det jer alene, der skal redde byen fra at blive én stor flammende ruin?

Ud fra historiske fakta om bybranden i 1728 skal I løse gåder, der bringer jer ind på Københavns Museum og rundt i de ældste dele af København. I bliver ført tilbage i tid og ind i, hvad der skete under den rigtige brand. Undervejs ”møder” I blandt mange andre brandmajor Preisler, kong Frederik 4. og det fattige vajsenhusbarn, Cathrine. København bliver aldrig den samme by igen!

For 3-6 spillere fra ca. 10 år og op. Inden for museets åbningstid, med start senest 3 timer før lukketid, varighed ca. 2 timer.

Køb en gådejagt og book tid her: www.copenhagen.dk

Stop Københavns brand - i 1728! Plakat fra gådejagt

Udforsk fortidens tidslommer i Arkæologisk Værksted

I weekenderne 11., 12., 18. og 19. februar kl. 12-16

I weekenderne i vinterferien kan voksne og børn i alle aldre se på arkæologiske fund som flotte potteskår og dyreknogler og være med til at besvare arkæologernes spørgsmål som: Hvor gamle er de? Hvad er de lavet af? Og hvad mon de har været brugt til? Prøv selv de arkæologiske metoder fx at sortere fundene, vaske dem, analyse af jordlag samt kig i mikroskoperne. På den måde forsøger vi sammen at finde svar på alle spørgsmålene.

Arkæologisk Værksted har åbent  fra kl. 12-16 – I kan bare kigge forbi, når I vil. Værkstedet ligger i Stormgade 20 på hjørnet af Stormgade og H. C. Andersens Boulevard. Adgang med billet til Københavns Museum. Fra ca. 3 år.

Køb billet til Københavns Museum og Arkæologisk Værksted: Entrébillet voksen - Entrébillet (kk.dk)

Se den populære fotoudstilling ”Stamsteder – Københavns sidste værtshuse”

Indtil 28. februar 2023

Udstillingen hylder byens brune værtshuse, hvis antal er på retur, men som der også er en kæmpe interesse for at bevare. Tag din øl med i udstillingen, hvor du i et værtshusagtigt tusmørke bevæger dig rundt mellem store fotos fra 14 meget forskellige værtshuse, spredt over hele byen. Her er fortællinger fra en anden verden, som både er et ude og hjemme, hvor mennesker mødes, stamgæster omkommer for enden af stejle trapper og katten drikker øl. Et stort oversigtskort gør det nemt at udpege, hvilke steder, du allerede har besøgt – og måske også, hvor turen skal gå hen næste gang?

Yderligere information

Museumsinspektør Regitze Westergaard, ez4f@kk.dk, 4042 6458