Pressemeddelelse: Arkitektur gennem tiden: Fra Christian 4.s København til nutidens Ørestad

Københavns Museum og CAFx 6.-16. oktober 2022

Er Ørestad uden stedsans? Havde Christian 4. stedsans? Det tidlige 1800-tals klassiske arkitektur i København, DEN havde da stedsans – eller var de romerske relieffer og græske søjler blot fremmede fugle her i Norden?

I forbindelse med Copenhagen Architecture Festival X 2022, CAFx, med temaet ”Stedsans”, udforsker København Museum via tre byvandringer og en omvisning forskellige tiders forhold til bygninger og byrum: Fra Christian 4.s modernisering af middelalderbyen til kongestad, over C.F. Hansens nytænkning af byen efter Københavns bombardement, det sene 1800-tals sammensmeltning af stilarter i den bygning, der nu huser Københavns Museum, til nutidens Ørestad, som både er elsket og hadet.

Tag med på denne rejse gennem tid og (by)rum, hvor vi hører om skriftende tiders idealer for den danske hovedstad – og hvordan byen endte med at blive.

Kom på byvandring i Ørestad

Søndag 9/10 kl. 15

Ørestad, der strækker sig ned gennem det vestlige Amager, er både elsket og hadet. Bydelen er blevet beskyldt for at mangle liv og at være for planlagt og rationelt opbygget og mangle ånd. Omvendt er bydelen beundret for sine spektakulære bygningsværker, nytænkende og helstøbte plan samt nærhed til naturen. Men hvad er Ørestad for et sted? Og hvem bor her? Kom med museumsinspektør Stefanie Høy Brink fra Københavns Museum, og bliv klogere på et af Københavns nyere kvarterer, der er helt sin eget.

Vi begynder byvandringen ved VM-husene (Ørestads Boulevard 57), og turen tager ca. 1½ time.

Byvandring om klassicismens mester - Arkitekten C.F. Hansens København

Lørdag 8/10 og 15/10 kl. 13

Domhuset, domkirken og ædle borgerhuse: Se nogle af Københavns smukkeste bygninger fra det tidlige 1800-tal, og hør historien om arkitekten bag dem på denne byvandring med museumsinspektør Thomas Roland fra Københavns Museum.

Englændernes bombardement af København i 1807 efterlod en by i ruiner – men med mulighed for nytænkning af byrum, struktur og bygningsmasse. Landets chefarkitekt, overbygningsinspektør C.F. Hansen, greb denne chance og etablerede ikke blot nye pladser i residensstaden, men sørgede også for, at disse nye byrum blev kranset af ædle, klassicistiske bygninger. Målet var klart: Kongens By skulle fremstå som en moderne stad, hvor klassisk (romersk) orden herskede – og hvor by, stat og kirke sikrede borgernes og landets velfærd.

Mødested ved obelisk-monumentet på Bispetorvet, turen tager ca. 1½ time.

Byvandring: Christian 4.s København

Kom med på byvandring og oplev Christian 4.s fodspor gennem renæssancens København

Søndag 9/10 og 16/10 kl. 13

Christian 4. er en af en de mest kendte og omdiskuterede danske konger. Gå med i hans fodspor og se eksempler på, hvordan han udvidede, ændrede og moderniserede København fra middelalderby til kongestad. Hør om Christian  4.s mange sider som konge, bygherre og renæssancemenneske, og se hvordan han har sat sit særlige præg på  København. Byvandringen tager dig med forbi Gråbrødretorv, Børsen, Nytorv, Rundetårn og andre af renæssancens  huse, torvepladser, kirker og bydele, der giver os et indtryk af bylivet tilbage i 1500- og 1600-tallet.

Vi mødes ved Gammeltorv ved springvandet.

Pris 90 kr., køb billet her: Byvandring: Christian 4.s København - Københavns Museum - Aktiviteter og omvisninger (kk.dk).

Omvisning. Københavns Museum: Moderne museum i historisk bygning

Lørdag 8/10 kl. 13 (NB! Finder også sted mandag 3/10 kl. 13 på Arkitekturens Dag)

Omvisningen tager dig med ”om bag kulisserne” og giver et indblik i det arbejde, der er gået forud for at skabe et moderne museum i en historisk bygning fra 1894 – en bygning, som vel at mærke aldrig har huset museum før. Vi kommer bl.a. omkring den smukke bygnings rige historie som Overformynderi, Børneværnet og Boliganvisning, den omfattende restaureringsproces og tilbageførelse til et udtryk tæt på det originale. Hør også om, hvordan genstandene til museets permanente udstilling er blevet udvalgt, så de harmonerer med dette særlige sted. Det nye museum har modtaget en række priser, bl.a. for belysning og for udstillingsdesign.

Pris: 90 kr. inkl. entré til Københavns Museum.

Se også hele festivalprogrammet her: www.cafx.dk

Yderligere information:

Museumsinspektør Regitze Westergaard, 4042 6458, ez45@kk.dk