”Mucki Bar er ikke bare en sang!”

Københavns Museum har spurgt nogle af gæsterne i populære udstilling ”Stamsteder – Københavns sidste værtshuse” om deres museumsbesøg og hvem de er – det er der kommet nogle spændende resultater ud af. Udstillingen lukker 28. februar.

”Ej, Mucki Bar – det er den fra sangen”

”Arbejder deltid på Mucki Bar” er det ørehændende omkvæd på et af sanger og musiker Tobias Rahims hits. Men Mucki Bar er ikke bare fri fantasi, det er et brunt værtshus i Thorsgade på Nørrebro. Og som igen er et blandt mange, som måneden ud kan ses i fotoudstillingen ”Stamsteder – Københavns sidste værtshuse” på Københavns Museum.

Da Københavns Museum spurgte en 54-årig kvinde om vi måtte stille hende nogle spørgsmål om udstillingen, sagde hun, at det måtte vi gerne. Men der var lige noget, hun først måtte sige os: Hun havde hørt to unge kvinder i 20’erne, der stod og så på kortet over alle værtshuse i København sige ”Ej, Mucki Bar – det er den fra sangen!”.  Hvortil hun smilende fortalte, at hun havde haft lyst til at sige: ”Nej det er ej, det er den fra 80’erne!”. Kvindens udtalelse bestyrker det indtryk, vi også har på museet, nemlig at mange af dem, der besøger udstillingen har et personligt forhold til stederne – men ikke nødvendigvis det samme; det afhænger bl.a. af den besøgendes alder.

En besøgende mor og datter fortalte desuden, at de syntes det var sjovt, at de begge kender til og har været flere af stederne, men aldrig sammen. Et tredje eksempel er en mor, der selv har besøgt udstillingen flere gange, men på dagen hvor vi talte med hende havde givet sin søn et museumsbesøg i ”Stamsteder” som en del af hans 21 års fødselsdagsgave.

Museumschef Louise Jacobsen: Nostalgi er nøgleordet

”Hvis man skulle beskrive det, som folk oplever med ét ord, vil det nok være ”nostalgi”. Og det specielle i denne udstilling er, at her ikke er en længsel og glorificering af en bestemt tid, men derimod et bestemt tidspunkter i folks liv – ligegyldigt, om det tidspunkt var i 60’erne, 80’erne eller 10’erne. Det er ikke en nostalgi, der er tilknyttet din farmor og de historier, hun fortalte dig, da du var lille. Den er tilknyttet dig og det, du har oplevet. Dét gør det muligt at dele oplevelsen på tværs af generationer. Den taler således direkte til hver enkelt – dette tror jer er en af grundene til, at der er så stor aldersmæssig spredning, af dem, der besøger udstillingen Stamsteder” udtaler Museumschef Louise Jacobsen.

Udstillingen ”Stamsteder” rammer noget i alle uanset uddannelse

Københavns Museum er endnu ikke færdig med at spørge sine gæster om Stamsteder-udstillingen. Men de svar, som museet indtil videre har fået ind, tyder desuden på en lidt anden sammensætning af besøgende, end dem, der normalt gæster museet. Det viser sig bl.a., at det er en bredere målgruppe, der besøger ”Stamsteder” end dem, der normalt besøger museet ifølge Den Nationale Brugerundersøgelse, og en større spredning ift postnumre end normalt – hvilket Københavns Museum glæder sig over. Dermed er udstillingen Stamsteder også at nået ud til nogle grupper, der normalt kun sjældent besøger museer.

Stamsteder – Københavns sidste værtshuse

Indtil 28. februar