Månedens arkæologiske fund: Danmarks ældste kondom?

Arkæologer fra Københavns Museum fandt under udgravninger på Papirøen et meget velbevaret kondom - Muligvis Danmarks ældste!

Kondomer var meget på tale i 1980’erne, hvor AIDS særligt ramte homoseksuelle mænd og prostituerede. Inden da havde kondomer primært været anvendt for at hindre graviditet, men også for at mindske spredning af kønssygdomme – og det længere tilbage i tiden, end de flest af os nok lige forestiller os.

Forud for byggerierne på Papirøen (Christiansholm) i Københavns Havn var arkæologer fra Københavns Museum på udgravning her, og i nogle lag, deponeret senest i 1909, dukkede et velbevaret kondom op. I ældre tid har man forsøgt sig at lave præventionsmidler af bl.a. dyretarme og silkestof. I midten af 1800-tallet begyndte gummi at blive brugt til dette formål, og, fra omkring 1930, latex. Det var først i 1880'erne, at det blev tilladt at sælge og bruge kondomer i Danmark. De ældste kondomer var af gummi og kunne vaskes og genbruges. Det kunne sagtens være sådan et, som arkæologerne fandt på Papirøen – og som muligvis er Danmarks ældst bevarede!

13.-21. august finder Copenhagen Pride sted i København med et væld af aktiviteter, bl.a. lydvandringen ”Queer i København gennem 100 år” på Københavns Museum. Læs mere om programmet her.