Kulturnatten på Københavns Museum

På Kulturnatten 13. oktober har Københavns Museum udstillingen ”Da København blev Wonderful – plakatkunstneren Ib Antoni” som tema og byder på ægte ”Mad Men”-60’er-stemning.

Kom med til talks om blandt andet København i 1960’erne og den utrolige historie om den dengang verdenskendte Ib Antoni, der nu er blevet hentet frem af glemslen. Få stillet sulten med varm gullasch i kælderbaren mens DJ Per Rock vender plader med tidens musik – og byder op til dans – eller hæng ud i caféen med en 60’er-drink eller to. Børn og barnlige sjæle kan hygge sig i krea-hjørnet, svømme hen i gårdhavens spektakulære lysshow eller vaske fund fra under ”Wonderful Copenhagen” i Arkæologisk Værksted lige om hjørnet.

Det bliver en fest, og du er inviteret! Husk blot at medbringe dit kulturpas.

Hele aftenen fra 18 til 24

Hyg i 60'er baren i kælderen og nap en drink i caféen

Kælderen under museet er på aftenen forvandlet til en bar i tidens stil med gullaschsuppe, kulørte lamper og god stemning. DJ Per Rock vender plader med 60'ernes musik og fortæller musiske anekdoter fra sit store bagkatalog af viden og røverhistorier. Køb en Kir Royal* i den stilfulde café med Antoni retroplakater og nyd den til en talk i salen eller i den hyggelige gårdhave.

(*Vores Kir Royal består af mousserende vin og Cherry Heering – vi har den også i en alkoholfri version)

Se den roste særudstilling "Da København blev Wonderful – Plakatkunstneren Ib Antoni"

I 50-året for hans død viser Københavns Museum en udstilling, der går bag om mennesket Ib Antoni og hans samtid. Her er både kendte værker, samt aldrig tidligere udstillede originale tegninger, skitser og designs – den til dato mest roste udstilling på museet, både af publikum og anmelderne!

Oplev det flotte lysshow i gårdhaven og vær kreativ i forhallen

Gårdhaven lokker dig ind bag den høje låge med glamourøst lysshow af Laserfabrikken, inspireret af Antonis farver som bader gården i farverigt lys. Børn og kreative sjæle kan lave sprællemænd med plakatkunstneren Ib Antonis figurer og farvelægge tegneark i det kreative hjørne lige indenfor på museet.

Talks og dans i salen fra 18.30 til 22.30

København og kontraster – København i 1960’erne

18.30 - 19

1960’erne bliver ofte omtalt som ”de glade 60’ere”. Men var de nu også så muntre, og hvis ja – hvad var de så egentlig så glade over? Museumsinspektør Stefanie Høy Brink fortæller om og viser billeder fra Københavns Museums store billedsamling af 1960’ernes København. Her var masser at grine af, og meget at bekymre sig om. Et årti med kontraster!

Talk: Jagten på historien om Ib Antoni

20:30 - 21

Fra en glemt skat på loftet til en verdenskendt historie, bog og udstilling om en plakatkunstner, der tegnede Danmark og København i 60’erne. Hør Kit Flensted og Mikael Hauberg fra Antoni Legacy fortælle om deres arbejde med at genfinde Ib Antonis kunst og introducere ham for verden på ny.

Lær danse fra 60´erne med Per Rock

22 – 22.30

Lær danse fra 60´erne - Per Rock guider jer igennem både kendte og glemte danse fra tiden, hvor Twist var den helt store dansedille. Prøv danse som: Hully Gully, Jerk, Wahtusi, Mashed Potato, Jenka og selvfølgelig Twist! Tør du??

Københavns Museum (lige ved Rådhuset), Stormgade 18. 1555 København V

Arkæologisk Værksted fra 18 til 24

Workshop – rør ved arkæologiske fund, gravet op af jorden under ”Wonderful Copenhagen”

I Arkæologisk Værksted kan du komme helt tæt på alt fra potteskår, dyreknogler, lædersko og andre fantastiske arkæologiske fund, og selv studere dem på nærmeste hånd. I Arkæologisk Værksted har vi nemlig gjort op med, at man kun må se og ikke røre. Derfor har alle mulighed for at røre ved de mange fund lige fra 5000 år gamle flintøkser, små hollandske kridtpiber, skøjter lavet af dyreknogler (!), modesko fra 1600-tallet og fine porcelænskopper fra Kina. Bare kig forbi 😊

Arkæologisk Værksted (på hjørnet af H.C. Andersens Boulevard), Stormgade 20, 1555 København V. Husk at medbringe Kulturpas.

Se hele kulturnattens program på www.kulturnatten.dk