Hav og 90'ere - Påskeferie for hele familien på Københavns Museum

I påsken kan du vælge, om du vil dyrke 90’er-nostalgi eller Københavns maritime fortid – eller begge dele

Rør ved flere hundrede år gammelt porcelæn, tag på skattejagt i vores nye særudstilling ”Tidskapsler - København i 1990´erne” eller kom med på omvisning i udstillingen, hvor du på 30 minutter bliver klogere på 1990’ernes København og tidens mode og musik.

Og husk, at børn og unge under 18 år kommer gratis ind på museet 😊

”HAV”

Påskeferie i Arkæologisk Værksted: Rør ved flere hundrede år gammelt porcelæn!

Da Københavns Museum snart åbner et nyt rum med vraget af skude fra 1400-tallet, sætter Arkæologisk Værksted spot på temaet ”Havn og handel”. Her kommer du helt tæt på de mange arkæologiske fund, som kom til byen med skib fra talrige steder i verden. Kig ind og få historien om de hollandske kridtpiber, undersøg tyske kander og krus, se nærmere på de særlige norske fedtsten og hør om handlen med kinesisk porcelæn. Du kan tilmed røre ved nogle af de 300-400 år gamle skår af porcelæn fra Kina!

Du kan også selv gå på opdagelse i værkstedets opgavekasser, hvor du kan prøve kræfter med det som arkæologerne gør når de tager fundene hjem: vask af fund, tegning af dem og sortering alt efter farver, materialer og dekoration.

-> Hver dag i skolernes påskeferie 9.-18. april kl. 12-16 i Arkæologisk Værksted, Stormgade 20 stuen (på hjørnet af H.C. Andersens Boulevard). Adgang med billet til Københavns Museum. Fri adgang for børn under 18 år. Tilmelding ikke nødvendig.

90’ERNE”

Særomvisning for voksne og større børn

Tilbage til 1990’erne på 30. minutter

Mix-CD’er, buffalosko og AIDS-quilt: Tag med på omvisning i særudstillingen ”Tidskapsler – København i 1990’erne”. Hør om en tid fuld af optimisme efter Berlinmurens fald med fester, nostalgi og ironi, men hvor AIDS lurede i baggrunden. En tid, hvor unge så stand-up på Comedy Zoo, hørte det grænseoverskridende radioprogram Tæskeholdet eller deltog i ravefester i nedlagte fabrikshaller iført Dr. Martens støvler og neoprendragt. På omvisningen får du desuden historien om nogle ”highlights” blandt de hundredvis af tidskapsler, der er med i udstillingen. Fra ca. 13 år.

-> Hver dag i skolernes påskeferie 9.-18. april kl. 11. Tilmelding via: Omvisning: Tilbage til 1990’erne på 30 minutter

Tag på skattejagt

En hotdog, en enhjørning og en 50 kr. pengeseddel

- Kan I finde dem i udstillingen eller farer I vild i 90’erne?

Udfordr hinanden i at finde nogle helt særlige 90’erting, der er inde i de over 500 tidskapsler i Københavns Museums nye udstilling Tidskapsler - København i 1990’erne. Hele familien kan være med, men det kræver både hurtighed og skarpe øjne, da det gælder om at være den første, som finder de særlige ting i udstillingen.

Familiespillet er en sjov aktivitet for alle og kan spilles i hele udstillingens åbningsperiode. Spørg efter aktivitetsarket til familiespillet hos værterne i billetskranken – det er gratis, når de voksne har betalt entré. De yngste får en lille præmie, når de har gennemført spillet.

-> Hver dag i museets åbningstid kl. 9-18, torsdag kl. 9-21. Fra ca. 5 år.

Køb billet til Københavns Museum og Arkæologisk Værksted.