De andres arbejdsliv: Kom med på job i forbindelse med Golden Days

De andres arbejdsliv: Kom med arkæologen, slagteren og hundeklipperen på job i forbindelse med Golden Days

Har du en arkæolog i maven? Kom med arkæologerne på job og få selv fingrene ned i skidtet. Se udstillingen ”Min butik!” og få et enestående indblik i, hvad de laver i den gamle kaffebar, i hundesalonen, hos skrothandleren og mange flere – og hvilke tanker, butiks- og virksomhedsejerne gør sig om det. Tag også på byvandring i den præmierede Hvide og Brune Kødby, og hør om den kæmpe arbejdsplads, der var her før trendy caféer og restauranter holdt deres indtog. Også Københavns Museum huser en familieejet virksomhed i form af  Café Spirrevippen som mor og søn driver. Nye afsnit af den populære podcastserie ”Se op!” fortæller om arkitekternes virke i hele København.
Oplev alt dette, når Golden Days Festival 6.-22. september tager os med på arbejde i alle dets afskygninger. Måske det kan være med til at sætte dine egne joberfaringer i perspektiv.

Det kan du opleve på Københavns Museum i forbindelse med dette års Golden Days Festival:

Arkæologisk Værksted: Kom med arkæologen på arbejde
Lørdag 14. og søndag 15. september kl. 10-14

Går du rundt med en arkæolog i maven? Bliv arkæolog for en dag, når Københavns Museum inviterer alle til at tage med arkæologerne på arbejde i Arkæologisk Værksted.
Vær med til at undersøge de mange spændende fund, som hver dag bliver gravet frem fra jorden under byens gader, fortove og pladser. Flere hundreder år gamle potteskår i forskellige former, flotte farver og mønstre. Dyreknogler fra køer, får og fisk. Slidte skosåler, hvide piber og rustne søm. Så på med de blå handsker og udforsk fortiden sammen med arkæologerne! Bare kig forbi i tidsrummet med en billet til Københavns Museum (børn og unge under 18 år gratis).

Køb billet til Københavns Museum og dermed Arkæologisk Værksted: Fælles entrébillet - voksen - Entrébillet (kk.dk)

Tag på guidet tur gennem Kødbyens historie
Torsdag 12. og 19. september kl. 16 - 17.30

En by i byen: Den brune, den grå og den hvide kødby i området, der nu bobler af liv med trendy cafeer og ditto restauranter, gemmer på en spændende historie, som vi her dykker ned i.

Københavns nye kvægtorv blev indviet i 1879 som en nyskabelse. I 1934 blev Den Hvide Kødbys funktionalistiske byggeri føjet til og omdannede hele kvarteret til en kæmpe arbejdsplads, som en by i byen, hvor levende dyr gik ind i den ene ende, og hakkekød og konserves kom ud i den anden. På denne byvandring inviteres du med ind igennem det sindige og gennemtænkte system af slagtebygninger og udsalgsområder.

Byvandringen starter ved Onkel Dannys Plads, og din guide er Jakob Ingemann Parby, som er museumsinspektør ved Københavns Museum.

Køb billet til byvandringen her: Guidet tur gennem Kødbyens historie - Københavns Museum - Aktiviteter og omvisninger (kk.dk)

Særudstilling - Min butik! Fotos fra Wongs Grill til RC Rens
Indtil 20. oktober på Københavns Museum, fredag kl. 10-17 og torsdag helt til kl. 20. Lørdag og søndag er der åbent kl. 11-17.

Byens små nichebutikker bliver ofte udråbt som udrydningstruede i kampen mod kædebutikker og storcentre. Men hvem er de, og hvordan går det egentlig med dem? Fotografen Ulf Svane og historikeren Mathias Kobberrød Rasmussen tager os med rundt til hundesalonen, petroleumslampeforhandleren, persiennevaskeriet (!) og mange flere i København og giver et levende øjebliksbillede af stederne og deres indehavere. Kom med på en tour de force i en broget verden af karismatiske ekspedienter, et virvar af stilarter og en lokal ånd et stykke væk fra byens hovedstrøg.

Køb billet til Københavns Museum og dermed til særudstillingen: Fælles entrébillet - voksen - Entrébillet (kk.dk)

Forfriskninger fra familievirksomhed
Også på Københavns Museum finder du en lille, familieejet virksomhed. Her er det mor og søn, der står for Café Spirrevippen. Her kan du slappe af med en rigtig god kaffe og andre drikkevarer, samt et lille udvalg af hjemmebagte boller og kager samt forskellige småretter.
Læs mere om caféen her: Besøg museumscaféen Spirrevippen | Københavns Museum (kk.dk)

Lyt til podcastserien ”Se op! Arkitekternes København”
I en række samtaler med udvalgte eksperter zoomer museumsdirektør Marius Hansteen ind på bestemte bygninger – kendte og mindre kendte – i det københavnske bybillede. Hver podcast handler om én arkitekt. Tilsammen udgør hele serien en levende og tilgængelig introduktion til de sidste 400 års københavnske arkitekturhistorie.

Læs og lyt her: Podcastserien Se op! Arkitekternes København | Københavns Museum (kk.dk)

God fornøjelse "på arbejde"!

Billede
Indehaver af Alices Hundesalon i Nordvest