Copenhagen Pride i august

Københavns Museum bidrager med en række aktiviteter i forbindelse med Copenhagen Pride 2023, der løber fra lørdag 12.- søndag 20. august.

Kender du historien om de to kvinder, der blev gift med hinanden i København – i  1715? Og hvad var egentlig ”Den store sædelighedsfejde”? Under Copenhagen Pride 2023 i august bidrager Københavns Museum med en række aktiviteter, der fortæller historien om mennesker, der levede uden for normen. Kom med til foredrag, byvandringer og en pop-up plancheudstilling/lydspor.

Foredrag: Grænseløse drifter 1850-1920

17. august kl. 19

Kom og hør om tidens stævnemøder på voldene og i den nye Ørstedspark, se eksempler på parforhold mellem kvinder og sygeliggørelsen af homoseksuelle. Sidstnævnte ikke mindst under ”Den store Sædelighedsfejde” i 1880erne, hvor bølgerne gik højt i diskussionerne om kvinders og mænds seksuelle frihed. Fejden blev dækket massivt af datidens medier, som var med til at gøre homoseksualitet alment kendt i samfundet. Under sagen blev homoseksualitetens københavnske topografi oprullet. På baggrund af bogen ”Den grænseløse by København 1850-1920” fortæller museumsinspektør Jakob Ingemann Parby fra Københavns Museum om lovgivning, praksisser og vilkår for homoseksuelle i perioden.

UDSOLGT: Byvandring: På sporet af Queer, queens og quinder med skæg gennem historien

Søndage i august kl. 15

Deltag i Københavns Museums historiske byvandring og hør om, hvordan det danske samfund og byen blev influeret af seksualitet uden for normen. Det bliver en tur tilbage i tiden gennem indre by omkring Studiestræde og Larsbjørnsstræde, som på forskellige måder har været præget af queer liv, og Sankt Nikolaj Kirke, hvor det lykkedes to kvinder - den ene forklædt som mand - at blive gift i begyndelsen af

Book din egen private queer-byvandring

Er I en privat gruppe på tur, eller har din virksomhed brug for en introduktion til LGBTQ+ liv i dansk sammenhæng? Book byvandringen Queer i København gennem 1000 år. NB! Findes også på engelsk.

Byvandringen varer ca. 1½ time og er blevet til i samarbejde med Copenhagen Pride.

Læs mere og book byvandringen her: Byvandring (Privat): https://webshop-historieogkunst.kk.dk/byvandring-privat-queer-in-copenhagen

Følg lydsporet "Queer i København gennem 1000 år" på dansk og engelsk i museets permanente udstilling

12.-20. august kl. 9-18, torsdag kl. 9-21

Lyt til 1000 års queerhistorie i København. Ved hjælp af din mobiltelefon får du adgang til historier om mennesker, der på en eller anden måde afveg fra de gældende normer fra vikingetiden til i dag. Her er historier om retten til kærlighed og om de omstændigheder, der har påvirket udtryk for kærlighed gennem tiderne. Hør fx om mænd, der mødes på volden, eller om de to kvinder, der i begyndelsen af 1700-tallet lykkedes at blive gift med hinanden i Sankt Nikolaj Kirke. Blot husk at medbringe din mobiltelefon, så du kan scanne QR-koderne i udstillingerne; så får du adgang til disse små glimt fra queer-historien.

Lydsporet er skabt af Københavns Museum i samarbejde med bl.a. Simon Andersen.

Sprog: dansk og engelsk

Adgang med almindelig entrébillet til museet:  Fælles entrébillet - voksen - Entrébillet (kk.dk

Contemplation Zone i caféen og i gården foran Københavns Museum (Gratis adgang)

Hver dag kl. 9-18, torsdage kl. 9-21

Besøg Københavns Museum lige bag ved Københavns Rådhus og få et roligt øjeblik i den fint restaurerede historiske bygning: Nyd et glas,  en kop kaffe, kager eller en sandwich i den smukke café ved siden af museumsbutikken, der har bøger og københavnerting - der er fri adgang til begge steder. Eller slap i gårdhaven foran museet med udsigt til historiske planter og byens pulserende liv.

Lyt til podcast: Queer i København gennem 1000 år

Gratis podcast via bl.a. Podbean: Queer i København gennem 1000 år | København i 1000 år (podbean.com)