Bestsellerbogen ”Stamsteder” kommer som udstilling på Københavns Museum fra 1. december

Fotoudstilling 1. december 2022 – 28. februar 2023

”Tag din øl med i udstillingen”

En af årets bedst sælgende – og med sine 3,6 kg. nok også tungeste – bøger genopstår som udstilling på Københavns Museum. Fotoudstillingen, ”Stamsteder – Københavns sidste værtshuse”, hylder byens brune værtshuse, hvis antal er på retur, men som der også er en kæmpe interesse for at bevare. Tag din øl med i udstillingen, hvor du i et værtshusagtigt tusmørke bevæger dig rundt mellem store fotos fra 14 meget forskellige værtshuse, spredt over hele byen. Her er fortællinger fra en anden verden, som både er et ude og hjemme, hvor mennesker mødes, stamgæster omkommer for enden af stejle trapper og katten drikker øl. Et stort oversigtskort gør det nemt at udpege, hvilke steder, du allerede har besøgt – og måske også, hvor turen skal gå hen næste gang?

Hvad er et stamsted?

Et stamsted er et sted, hvor man giver sin ene nyre til en anden stamgæst, hvis hun er ved at dø, som det var tilfældet for John og Birgitte på Gorms Kro. Et stamsted er et helle, et sted, hvor du ikke skal præstere andet end at hygge dig. Hvor galskaben råder, men altid på en måde, der gør, at stamstedet ligner sig selv. I går i dag og i morgen. På et stamsted ved bartenderen, hvor stamgæsterne bor, og møder bekymret op, hvis Bjarne ikke har været forbi sin vante plads i baren i et par dage.

10 er lukket det seneste år

Værtshusene lukker og slukker, ikke bare for natten, men for altid. I slutningen af 1980’erne var der over tusind værtshuse i Københavns og Frederiksberg kommuner. I dag er der kun lidt over to hundrede tilbage – alene det seneste år er der blevet 10 færre, bl.a. har ”Schelenborg” på Amager, som er med i udstillingen, måttet lukke. Forfatterne Anders Højberg Kamp og Johannes Jacobsen har sammen med fotografen Thomas Skou besøgt alle byens brune værtshuse, og Københavns Museum har udvalgt 14 til udstillingen, hvor deres særlige historier bliver udfoldet.

Reportage fra Café Fuglereden, Nordvest

En sjælden sejr er vundet, og der er jubel blandt Fugleredens venner. Ejeren af grunden ville bulldoze det toetagers hjørnehus fra 1886 med det lille tårn. I stedet ønskede han at opføre en betonkarré med 40 ungdomsboliger, men han tabte sagen i kommunen. Det var med over 300 indsigelser fra borgere, da Teknik- og Miljøudvalget stemte for at redde bygningen.

Og imens holdt alle vejret; Bruno, Tømmer Niels, Ove, Dan, Richie, Berit, Direktøren og alle de andre personligheder, der ventede spændt, mens bartenderen Ole, altid med skarp juridisk indsigt, gav opdateringer til Fugleredens Venner.

Nok huser Fuglereden mange af de seje, men den mest cool af alle balancerer på baren. Felix den Anden kæler for en Guld Tuborg. "Det er den eneste øl, katten vil ha’,” griner Denniz Batak, den skaldede og tætbyggede værtshusejer. Denniz lader katten slikke på toppen af flasken. Felix den Første havde et langt værtshusliv og døde desværre nærmest symptomatisk på samme tid, som Denniz’ kamp for at redde sit livsværk begyndte.

Thomas Skou

Røverhistorier og scener fra byens beværtninger

Det er fortællinger som denne, der er med i udstillingen, som tager gæsten på en visuel vandring igennem nogle af de sidste værtshuse i hovedstaden. Her er flere vilde røverhistorier og anekdoter, der knap nok tåler dagens lys, foruden et hav af billeder fra stederne og af dem, der færdes her.

Udstillingen Stamsteder nåede kun at blive vist på Københavns Museum i to uger i december 2021 – så blev Danmark lukket ned af corona. Men den store interesse for bogen af samme navn – under et år er den solgt i mere end 6000 eksemplarer – og fra de mange, som ikke nåede forbi, har gjort, at Københavns Museum nu sætter den op på ny. Stamsteder er en hyldest til værtshuset.

Kurator og museumsinspektør, Regitze Lindø Westergaard, ez4f@kk.dk, 4042 6458

Kommunikations- og presseansvarlig, Jesper Thomas Møller, d64b@kk.dk, 4019 7485

Stamsteder – Københavns sidste værtshuse

Fotoudstilling 1. december 2022 - 28. februar 2023