Arkæologiske Undersøgelser i København i 2021

Se hvor i København, arkæologerne gravede sidste år og hvad der kom ud af det

Hver år rykker arkæologerne på Københavns Museum ud på talrige arkæologiske udgravninger og forundersøgelser i København og på Frederiksberg – i 2021 i alt 64 steder. Ofte bliver udgravningerne fulgt med stor interesse fra offentligheden. Men hvor blev der gravet, og hvad blev fundet hvor?

Vi har lavet en åroversigt, der samler og giver en kort beskrivelse af alle Københavns Museums undersøgelser i form af hæftet ”Arkæologiske Undersøgelser – Københavns Museum 2021”.

Hvad blev der fundet?

Fundene spænder bredt, fra spor efter en boplads fra bronzealderen ved Brønshøj Vandtårn til knogler fra en nedlagt fattigkirkegård fra 1800-tallet i Bartholinsgade. I Strandgade på Christianshavn stødet arkæologerne bl.a. på flere bolværker og fundamenter fra 1700-tallet, mens de i Børsgade på Slotsholmen udgravede et murstensfundament med kraftige kampesten, som kan være Boldhuset fra midten af 1600-tallet. Og meget mere af store og små fund, som fortæller noget om byens historie og de mennesker, der levede i den.

Hæftet er opdelt efter bydele, og kan bruges til at danne sig et overblik over undersøgelser i et specifikt område, eller som en hjælp til at finde frem til rapporter og undersøgelser man kunne være interesseret i. Hver sag beskrevet ultra kort og har tilknyttet sagsnummer som henvisning til yderligere information for dem, der er interesserede.

Download vores AUK her