Foredrag: HOTEL HAFNIA – sandheden om den historiske brand i 1973

Foredrag på Københavns Museum om den alvorligste bygningsbrand med tab af menneskeliv i nyere tid her i landet. Blandt de omkomne var plakatkunstneren Ib Antoni.

Facaden var ved at blive levende af hotelgæster i yderste livsfare, da de første køretøjer fra Københavns Brandvæsen nåede frem til Hotel Hafnia i Vester Voldgade mindre end tre minutter efter alarm natten til den 1. september 1973.

Under en dramatisk redningsaktion med stiger lykkedes det at redde alle i sikkerhed fra facaden. Men inde i hotellet omkom 35 hotelgæster i værelserne mod gårdhaven, hvor der lå en yndet udendørs restaurant, der gjorde enhver redningsindsats umulig.

Nu 50 år efter den historiske brand fortæller journalisten og forfatteren Peter Skeel Hjorth om, hvad der faktuelt skete den nat, minut for minut. Han fulgte selv brandvæsenets røgdykkere ind i hotellet og blev hvirvlet ind i redningsarbejdet. Foredraget gennemgår tillige medieskabte myter og beskrivelser af episoder, der aldrig fandt sted. Du kan også købe Peter Skeels nye bog om branden i museumsbutikken.

Køb forfriskninger i museumscaféen inden foredraget: Te/kaffe, vin/øl, hjemmebagte kager og lidt let mad.

Dato: Torsdag den 6. juni 2024 kl. 17.00 - 18.00
Pris: 125 kr. inkl. entre til museet samme dag