Vintage-cykler på Københavns Museum

Tour de France Københavns nærmer sig – 1. juli 2022! Allerede nu kan du se et par flotte cykler fra slutningen af 1800-tallet på Københavns Museum i rummet om Rådhuspladsen, som er en del af museets permanente udstilling.

Året er 1900. Den gamle vold forsvinder, og Rådhuspladsen bliver skabt. En portal til den store verden og den nye tidsalder, som det elektriske urværk i Rådhustårnet ringer ind. Elektriske lamper og lysreklamer kaster sit skær over nattelivet. Det moderne storbyliv kommer til udtryk i trængsel og trafik med cykler, hestevogne og knitrende sporvogne. Hoteller og cafeer er storbyens nye mødesteder. I de nye telefonkiosker kommer verden tættere på for 10 øre.

Cyklisten indtager pludselig bybilledet og Rådhuspladsen, da den såkaldte ”safety-cykel” bliver opfundet i 1885. Det nye transportmiddel er meget nemmere at komme af og på end væltepeteren. Fra 1890’erne eksploderer antallet af cykler til både mænd og kvinder i hovedstaden. 

Fotograf
Københavns Museum

I udstillingsrummet ”Rådhuspladsen” på Københavns Museum kan du se en række cykelrelaterede ting:

Dursley-Pedersen-cykel

Cyklen blev opfundet af danskeren Mikael Pedersen, men produktionen kom til at foregå i den engelske by Dursley. Modellen i træ er den ene ud af to og viser, hvor stærk konstruktionen er. 1897-1899

Cykel med cushionringe

En cushionring er en cykelring af gummi med luftkanal, som blev opfundet i England. ca. 1889

Udstyr til cyklen

Cykellygte til stearinlys, sadeltaske og lappegrej. 1900

Touchscreen med film og fotos

På en touch screen i rummet Rådhuspladsen kan du bl.a. se s/h fotos og gamle filmklip af cyklister i byens gader og stræder.

Ekstra: Se en af verdens første bycykler i særudstillingen ”Tidskapsler – København i 1990’erne” (Indtil 31. oktober 2022)

Fotograf
Københavns Museum

Kulturby 96-bycykel

I 1995 indførte København offentlige bycykler som en af de første byer i verden. Med en 20’er i møntindkastet kunne man låne en cykel og få mønten igen, når man afleverede cyklen i de dertil opstillede stativer. Bycyklerne var kommunale, men delvist finansieret via reklamer for blandt andet Netto, Politiken – og Kulturby 96. Cyklen måtte kun bruges i Indre By. Filmen på modsatte side af stilladset viser, at den grænse hurtigt blev testet. In 1995