Change language

Header menu

Tidskapsler – København i 1990’erne (Kommende udstilling)

  • Foto: Dick Lyngsie / Nordisk Film
04 feb

Dato

fre. 04. feb. kl. 09.00 til søn. 23. okt. kl. 18.00
800 tidskapsler giver sammen med fotos, film og kunst et billede af 90’ernes ironiske, selvcentrerede hovedstad. 4/2-23/10 2022

Museets særudstilling ”Tidskapsler” dykker ned i et nært, men dog så fjernt årti: 1990’ernes København. Gennem fotos, filmklip, hverdagsgenstande og kunstinstallationer skaber udstillingen en kalejdoskopisk indgang til et årti, der både er blevet kaldt ”kronisk-ironisk” og ”en parentes i historien”. Se blandt andet et stort AIDS quilt og rapperen Jokerens ”stoddersæt”.

Budskaber fra fortiden: 800 tidskapsler

Udstillingens anledning og omdrejningspunkt er de næsten 800 tidskapsler, som blev indsamlet fra kommuner i hele Storkøbenhavn under Kulturby ’96, som var den største kulturelle markering i årtier. Her 26 år senere har Københavns Museum hentet kapslerne frem igen for at se, hvordan den nære fortid kan give perspektiv på nutidens hovedstad og mennesker. Tidskapslerne udgør et kuriøst og broget billede af de fællesskaber og menneskeskæbner, der var 90´ernes København. Samtidig giver projektet et indblik i borgerinddragelsens nyere historie. Formålet var ifølge projektets kuratorer i 1996 ”at indfange Storkøbenhavns og Sjællands folke- og kulturliv og egnsidentitet… med tidstypiske portrætter af vort samfund.”

Udstillingen i 2022 bruger i stedet kapslerne til at gå på opdagelse i 90’ernes by med særligt fokus på film, kunst, comedy og litteratur, HIV-Aids og Pride samt koncerter, raveparties og DJ’ens nye rolle i nattelivet. Gennem tidskapslerne kan får de besøgende også et indblik i fx teknologiens, børnefamiliernes, kønnenes og miljøets historie i årtiet.

Fra alvor til ironi og en ny form for oprør

I tilbageblik synes 90´erne at være en ubekymret tid, hvor truslen om atomkrig var afblæst og livet og kunsten på en måde givet fri. Bekymringsløsheden var også udtalt i København. Byen var stadig nogenlunde billig at bo i og samtidig kom der gang i byfornyelse og udviklingen af Ørestad, der tegnede en lysere fremtid for byen. En vej ud af 1980´ernes fattigdom og forfald.

Som en reaktion på den alvor, der havde præget de forgangne årtier, blev 90´ernes ungdomskultur præget af ironi og dyrkelse af retrokultur som fx 70’ernes børne-TV med Poul Kjøller og dukkerne Kaj og Andrea.

Og technoens ravefester i tomme fabrikshaller kan dårligt opfattes som andet end et oprør mod det etablerede. Individet var i centrum og tiden var på én gang præget af en trang til at skille sig ud og samtidig være lokomotiv i dannelsen af en ny form for fællesskaber, der baserede sig på nydelse og eufori frem for ideologi.

De nedslidte brokvarterer – Vesterbro i filmen ”Pusher”

Pusher I er en film, der skildrer 1990ernes Vesterbro på en ekstrem og nytænkende måde. Med sin brug af håndholdt kamera og den regel, at alle optagelser foregik on location og i en omkreds af 500 meter på Vesterbro i København foregreb filmen dogmefilmene, der udkom fra 1998, men var samtidig helt sin egen. Med byfornyelsen i 1990'erne udvikler Vesterbro sig fra et klassisk arbejderkvarter til et sted med herskabslejligheder for folk med flere penge på lommen, end de ”oprindelige” beboere. I Pusher ses nærmest en hyldest til det gamle Vesterbro, der stadig, dengang i 1996, kunne findes i baggårde rundt omkring i den gamle bydel. 

I udstillingen "Tidskapsler – København i 90’erne" kan du se udvalgte klip og rekvisitter fra filmen, som en del af et tema om 1990ernes pulserende københavnske filmscene. I samme område vises også klip og effekter fra bl.a. Lars von Triers tv-serie ”Riget”.

 

Udstillingen bliver til i samarbejde med designfirmaet Torden og Lynild samt lysdesigner Arthur van der Zaag og DJ Katrine Ring.