Change language

Header menu

Tidligere udstillinger

Læs en kort introduktion til de vigtigste udstillinger de seneste år.

2020 Paul Fischer - Byen i det bedste lys
Februar til juli

Paul Fischer elsker København

Kunstneren Paul Fischer (1860-1934) er især kendt og elsket for sine malerier fra København omkring år 1900. I Fischers levetid går byen fra at være indelukket og omkranset af volde, til at åbne sig ud til alle sider som det København, vi kender i dag. Fischer viser byens pladser, broer og gader fra deres smukkeste side – både de nye og de gamle. Han skildrer bygninger og byens mennesker med en kærlighed og indlevelse, så man ikke kan undgå at forelske sig i byen. Udstillinger viser Fischers København fra Søerne til Kongens Nytorv over Højbro Plads til Vesterbro. I både regn, sol, sne og slud stråler Fischers kærlighed til København ud af hvert enkelt værk.   

Meget mere end maleri

 Mange kender Paul Fischer som kunstmaler. Men gennem sit lange produktive liv var Fischer også en uhyre aktiv bladtegner og plakatkunstner. Ud over en række smukke oliemalerier af København præsenterer Københavns Museum også et stort udvalg af Fischers billeder til bøger og blade – de fleste har aldrig været udstillet før. Fischer var heller ikke bange for at tage tidens nye massemedier i brug. Han omsatte gladeligt sine malerier til postkort og bladtegninger og kastede sig fordomsfrit over reklameplakaten som kunstnerisk medie. Med sine mange postkort, plakater og billeder i blade lykkedes det Paul Fischer at nå ud til hele Danmarks befolkning.

Fischer som fotograf

 Paul Fischer var en af de første danske kunstnere til at tage fotografiet til sig og bruge det i sin kunst. Selv om det blev set ned på i danske kunstkredse, blev fotografiet en integreret del af Paul Fischers metode. Udstillingen Paul Fischer - Byen i det bedste lys stiller skarpt på Fischers brug af fotografiet som udgangspunkt for malerierne. Ved sin død i 1934 havde Fischer taget over 5.000 billeder, og et bredt udvalg er med i udstillingen, hvor man kommer helt tæt på Fischers brug af fotoapparat som skitsebog. 

En undervurderet kunstner?  

Paul Fischer vandt aldrig den store anerkendelse i landets kunstkredse og selv i dag bliver hans billeder sjældent udstillet. Københavns Museum er et af de få museer, der har hans billeder i sin samling. Men Fischer har altid haft en særlig plads hos den danske befolkning – københavnerne i særdeleshed – og på auktioner bliver hans malerier solgt til skyhøje prise. Hans motiver viser en by i rivende udvikling, men med sans for det nostalgiske og det smukke. Med sine romantiske skildringer af Københavns steder og mennesker viser Paul Fischer i sandhed byen i det bedste lys.    

2015 Børnenes by

Udstillingen viste børns fællesskaber i storbyen via historiske fotos fra museets arkiver og genstande, doneret af børn fra 5. årgang fra Blågårds Skole i København. Co-creation projektet "Vores liv, vores fællesskaber" var et 10 måneder langt samarbejde mellem museet og årgangens elever, deres forældre og lærere fra efteråret 2014 til foråret 2015, der kulminerede med åbningen af udstillingen, som børnene var medværter ved. 

2014 Byens natur

Hovedudstillingen handlede om, hvordan naturens rolle i byen har formet sig efter tidernes moder, luner og behov og også i dag indtager nye funktioner for at øge byboernes livskvalitet. Samtidig med denne udstilling åbnede også to haveprojekter foran og bag museet på Vesterbrogade og en børneudstilling på anden sal, "Drømmen om en by", skabt af Shane Brox. Her kunne børn bygge deres egen drømmeby af tusindvis af legoklodser.

2013 Fortiden under os

I denne udstilling med fund fra de seneste års arkæologiske udgravninger i hovedstaden satte ikke kun museets arkæologer og historikere ord på de udstillede genstande. Teksterne i Fortiden under os var også skrevet af et bredt udsnit af nutidens københavnere og andre eksperter. Frisøren skrev om parykken, børnehavedrengen fortalte om et legetøjsspyd fra 1600-tallet og den gamle fægtemester har skrevet teksten til håndtaget fra en smuk gammel kårde fra 1550’erne.    

2013 Søren Kierkegaard - kærlighedens genstande og gerninger

Udstillingen tog sit udgangspunkt i filosoffens ting og tanker og undersøger kærlighedens væsen i det 21. århundredes København. Museet gik på opdagelse i sin unikke samling af de mest symbolladede genstande fra Kirekegaards liv og supplerede løbende med indsamling af københavnernes egne genstande, der knyttede sig til København og til kærligheden.
 

2011 Skrald!

En udstilling for børn og voksne om, hvordan byen og københavnerne har levet og lever med skraldet. udstillingen var bygget op af skrald og genburg, og man kunne gå på opdagelse i Lossepladsen, Gaden, Baggården og Hjemmet.

2010 At blive københavner

Udstillingen “At blive københavner” fortalte historien om København som indvandringsby. Igennem temaerne “Ankomster”, “Ønsket-Uønsket”, “Urbane fællesskaber” og “Kosmopolen København” inviteredes publikum på en kalejdoskopisk fortælling om byens fællesskaber, konflikter og hybride livsformer - set gennem indvandringens linse. 

2009 Storbyspilopper

I udstillingen "StorbySpilopper" hev museet i samarbejde med Shane Brox skønt legetøj frem fra museets store legetøjssamling. Udstillingen henvendte sig til de 5-10-årige, der kunne møde Gerda Gadeballade og Falaffelfeen, Bløde Birthe fra Bredgade, brillebanden og mange flere spøjse figurer. Byens børn oplevede et København, som de ikke havde set før.

1996 Under demokratiets vinger

Fra kvindernes valgret i 1908 til kulturbyen 1996. På under 100 år gennemgik København en gennemgribende social, politisk og økonomisk forandring. Udstillingen "Under demokratiets vinger" fortalte historien om velfærdssamfundets sejrsmarch i hovedstaden.